Diferenciály a rozvodovky - výměna a proplach oleje

Výměna náplní v diferenciálech a převodovkách + haldex

Tvrzení o doživotních náplních v převodovkách, rozvodovkách či diferenciálech zásadně nedoporučujeme dodržovat. Neexistuje olej, který by vlivem pracovního či tepelného zatěžování nedegradoval. Doporučujeme provádět výměnu převodových olejů aspoň jednou za 4 roky nebo po ujetí 90000 km.

Doživotní neznamená totiž ve smyslu životnosti auta, než odejde k trvalému spánku na vrakoviště, ale v tabulkách výrobců vozů. Tato informace je tak často matoucí pro nejednoho majitele vozu. A kolik tedy je to "doživotní"? V dnešní době je to cca 200tis km, na to je většina vozů i dnes stavěna v extrémním zatížení, tudíž pokud se budete o Vaše auto dobře starat, lze tuto hranici významně posunout i na dvojnásobek, často i trojnásobek. To už ale záleží i na konkrétním modelu a značce.

Každopádně převodovky (v této sekci konkrétně manuální), pomocné rozvodovky (ty zajišťují nejčastěji zasílání pohonu a výkonu na zadní nápravu v případě 4x4) a diferenciály (které rozdělují pak, za pomocí haldexu, u systému 4x4 pohon na konkrétní zadní kola) nejsou stavěné na nájezd vyšší, než je v praxi u prvonáplní 160tis km. Jak je uvedeno výše, měly by být měněny podstatně dříve, a to max po 90tis km, u manuální převodovky pak cca maximálně 110tis km. 

Pomocné převodovky (rozvodovky) a diferenciály

Určitou výhodou rozvodovky/diferenciálu je to, že pokud olej vypovídá službu, tj ztrácí své vlastnosti, tak se segment začne ozývat. V tomto případě hučením, či tzv. kňouráním - u rozvodovek hlavně při nízkých rychlostech a brzdění a u diferenciálu nejčastěji okolo 120 km hod s lehkou nohou, kde když povolíte nohu na plynu, tak diferenciál hučí (ideálně poznat na dálnici nebo silnicích první třídy po rovině). Je to první znamení, že je nutné co nejdříve vyměnit olej, a pokud to budete ignorovat, tak nepomůže už nic jiného, než výměna nebo repase. V zásadě jde o to, že olej ztratí své vlastnosti, které nejsou většinou vůbec znát na barvě oleje, což je pro spousty majitele vozů nepochopitelné, ale to tak prostě je - v těchto segmentech je olej většinou čistý, ale jeho složení už je tzv. mrtvé. Pokud se tedy hluk ignoruje, soukolí si vytvoří nenávratné vůle a výměna oleje již nepomůže.

Co u nás získáte?

  • výměnu oleje ve Vaší rozvodovce či diferenciálu
  • vyčištění za jejího chodu prvotřídní chemií BG
  • přidání aditiv do převodového oleje, který zajistí jeho ochranu a stabilitu + zajistí lepší chod daného segmentu 

Jak to děláme?

U nás není nic tajemstvím, razíme myšlenku, že zákazník musí vědět co se na jeho voze odehrává. Ani na samotném postupu není nic tajemstvím. Pojďme se tedy podívat na základní kroky postupu.

  • z náplně rozvodovky/diferenciálu odpustíme cca 1 dcl oleje
  • přidáme speciální čistící chemii BG pro rozvodovky/diferenciály
  • vůz se projede na zdviži, aby chemie mohla rozpustit přítomné úsady na celém vnitřním soukolí
  • veškerá možná náplň se vypustí a nahradí novým olejem 
  • v případě, že je původní olej po čištění hodně znečištěn, pak se podá poloviční náplň a vůz se znovu projede na zdviži, olej se vypustí a teprve pak přijde nová finální náplň
  • přidá se speciální aditivum od firmy BG a stanoví se požadovaná hladina 

V čem zásadně spočívá výměna oleje?

Pokud pomineme vyčištění rozvodovky/diferenciálu svévolným způsobem, zásadní aditivum a přední převodový olej špičkové kvality, tak je tím nejzásadnějším faktorem dosažení naprosté čistoty finálního převodového oleje, aby zákazník věděl, že může další výměnu stanovit beze strachu na horní hranici výměnného intervalu - což je uvedených cca 90tis km.

Jaký olej používáme?

Tak jako děláme výměnu oleje v tom nejlepším duchu a postupu, tak i používáme příslušný olej. V tomto případě se většinou aplikuje osvědčený Ravenol, tudíž se nemusíte obávat záměny za originální olej, spíše naopak, můžete tím jen získat to nejlepší, co Vaše převodovka dostane, ve spojitosti s kondicionérem, do svých útrob. Ravenol je značka s letitou tradicí, která dodává převodové oleje nejedné tovární značce vozů. Pro ty nejnáročnější zákazníky pak aplikujeme speciální oleje od firmy BG Products, které se používají zejména u sportovních aut, a kde je tak na tyto segmenty vytvářena větší zátěž. 

Stejně pak, jako u převodovek, se netřeba ničeho obávat, pokud zaměníte olej v daném segmentu za originál, Vaší rozvodovce/diferenciálu tento olej maximálně zvýší limity.

Haldex spojky

Do spojky HALDEX se nesmí používat žádná chemie, pouze se dovoluje umístit po vypuštění původní náplně nová náplň pro tyto spojky. Zde je zásadní faktor, že pokud má haldex filtr, je nutno ho měnit, ač opět výrobce tvrdí, že jde o doživotní filtr - není to pravda. Filtry jsou pak vcelku drahé, ale apelujeme na každého, aby se filtr měnil. Interval výměny je pak stanoven většinou na 60tis km - většinou zároveň s olejem v automatické převodovce, který má stejný interval a povětšinou je i v dnešní době v kombinaci právě s pohonem 4x4. 

Do haldexů pak aplikujeme ověřené oleje Ravenol AWD-H. Obecná pravidla o změně z originálního oleje jsou pak stejná, jako u segmentů výše.

 

V případě zájmu o provedení výměny ve Vaší automatické převodovce nás neváhejte kontaktovat