Výměna oleje v manuálních převodovkách

Manuální převodovky

Manuální převodovky nejsou obecně tak náročné na údržbu a tolik namáhány, pokud pochopitelně pomineme převodovky supersportů a závodních aut a i jejich interval výměny oleje je tak delší, než u převodovek automatických.

V dnešní době automatické převodovky výrobci upřednostňují čím dál tím více a manuálních tak výrazně ubývá. I tak ale mají své neopomenutelné místo na trhu a spousty z nich mají majitelé ve svých autech i přes 20 let a jejich údržba je neopomenutelná a lze správnou očistou a výměnou, výrazně zlepšit její chod i řazení samotné.

Kvalitní olej a správná aditiva, která chrání olej i prostředí převodovky, před oxidací, zajišťují termální stabilitu oleje a převodovku tak chrání jak v nízkých, tak vysokých teplotách. Tyto faktory mohou majitelům jejich převodovek výrazně prodloužit její životnost a spolehlivost ve své funkčnosti, kdy i spotřeba jde mírně dolů, a to díky minimálnímu odporu jejího soukolí.

Co u nás získáte?

  • výměnu oleje ve Vaší manuální převodovce
  • vyčištění převodovky za jejího chodu finálním olejem, který na sebe naváže zbytky starého a celkově propláchne celý prostor uvnitř převodovky
  • svévolný proplach převodovky za pomocí cca 1,5 - 3,0 litrů oleje (většina převodovek má náplň kolem 2 litrů)
  • výměnu filtru převodovky - pokud je přítomen
  • přidání kondicionéru do převodového oleje, který zajistí jeho ochranu a stabilitu + zajistí lepší chod převodovky 
  • cenu stanovuje pak výběr finálního oleje a potřebné množství k dosažení čistoty převodovky (většinou stačí jeden proplach)

Jak to děláme?

U nás není nic tajemstvím, razíme myšlenku, že zákazník musí vědět co se na jeho voze odehrává. Ani na samotném postupu není nic tajemstvím. Pojďme se tedy podívat na základní kroky postupu.

  • vypustíme původní náplň a napustíme cca 2/3 finálním olejem
  • vůz se jede projet, případně se vůz projede na zdviži (záleží na typu převodovky)
  • veškerá možná náplň se opět vypustí - optická kontrola stavu oleje
  • pokud je čistota v pořádku - nalije se nová finální náplň, dodá se kondicionér BG/Metabond (v případě TOP olejů se aditiva již nedávají, záleží vždy na konkrétním oleji a typu manuální převodovky, aby se zachovalo API předepsaného oleje výrobcem) 
  • vymění se filtr převodovky - pokud je přítomen (drtivá většina filtr nemá)
  • v převodovce se nastaví předepsaná hladina oleje

 

V čem zásadně spočívá výměna oleje?

Pokud pomineme vyčištění převodovky svévolným způsobem, zásadní kondicionér a přední převodový olej špičkové kvality, tak je tím nejzásadnějším faktorem dosažení naprosté čistoty finálního převodového oleje, aby zákazník věděl, že může další výměnu stanovit beze strachu na horní hranici výměnného intervalu. Toho dosáhneme tím, že po vylití původní náplně s čistící chemií, napustíme převodovku novým olejem, opět jí necháme projet, poté náplň opět vypustíme a teprve poté aplikujeme finální olej s aditivy.

Interval výměny manuální převodovky: cca 90 - 120ti km.

Jaký olej používáme?

Tak jako děláme výměnu oleje v tom nejlepším duchu a postupu, tak i používáme příslušný olej. V tomto případě se většinou aplikuje osvědčený Ravenol, případně MPM, tudíž se nemusíte obávat záměny za originální olej, spíše naopak, můžete tím jen získat to nejlepší, co Vaše převodovka dostane, ve spojitosti s kondicionérem, do svých útrob. Ravenol je pak značka s letitou tradicí, která dodává převodové oleje nejedné tovární značce vozů a společnost MPM se velice detailně zaměřuje na převodové oleje na velice vysoké úrovni. Pro nejnáročnější zákazníky pak používáme oleje od společnosti BG Products, kde je kvalita olejů na té nejvyšší možné světové úrovni a tato společnost do jejich vývoje investovala miliony dolarů.

Obecně po internetu a diskuzích kolují informace o nutnosti pouze originálního oleje, jinak převodovku zničíte. Jsou to pochopitelně pouze fámy, jelikož se každý prodejce snaží prodávat výhradně jen svůj olej a nepřímo tak zároveň nutí zákazníky jezdit pouze k nim. Nic jiného v tom není, ani nehledejte. Už jen fakt, že jeden typ převodovky se dodává vícero automobilkám, které rozhodně nepoužívají stejný olej, přesněji výrobce oleje a originální olej je tak pouze přebalem některého z výrobců převodových olejů - zde se často ani nedozvíte jakého, protože na obalu jsou jen čísla originálu automobilky, která rozhodně žádný olej nevyrábí. Zásadní je tudíž pouze norma oleje, kterou musí splňovat, stejně jako u motorového oleje a kvalita samotného převodového oleje není ničím výjimečná a a bohužel ani příliš vysoká.

Netřeba se tedy ničeho obávat, auta milujeme a dáváme jim to nejlepší, tudíž Vaší převodovce námi používané oleje, maximálně zvýší její limity a životnost.

 

V případě zájmu o provedení výměny ve Vaší automatické převodovce nás neváhejte kontaktovat