Dekarbonizace naftových motorů

Dekarbonizace naftových motorů

Význam:

Význam dekarbonizace se s příchodem přímovstříkových systémů benzínových motorů a common rail dieselových motorů, stává nejenom hitem současní doby, ale zároveň je to jediný možný způsob, jak zachránit chod těchto motorů po prvních majitelích, kteří nejen díky záruce, ale i slepé víře k výrobci, jezdí první roky a i většinou až 200tis km právě do autorizovaných servisů.

Servisní knížka pak není už dávno předností, ale je naopak výborným odrazem toho, čím si auto prošlo v rámci servisních úkonů v autorizovaném servise, kde se výhradně používají originální oleje a mnohdy se nemění filtry, svíčky, atd. Tudíž čím déle auto navštěvovalo pouze autorizovaný servis, tím hůře pro něj, protože v tomto směru aut. servis neřeší nic, dodržuje naprosto zcestné 30tkm intervaly LL a auto tak dostává slušně zabrat. Není tudíž divem, že už auta již po 30tkm jsou pod útokem karbonu, bohužel.

Největším podílem na celém procesu, jak již z úvodního příspěvku víme, je motorový olej. Ten zhruba z 80% stojí za tím, v jakém stavu je Váš agregát, a to nejen z hlediska olejového prostoru, ale právě i velice důležitého sání, vstřiků, EGRu, turba, DPF, atd. Veškeré tyto segmenty jsou pod atakem oleje, který se nepohybuje jen v olejovém prostoru motoru samotného, ale přes odvětrávání klikové hřídele, turbo, gufera, ale i přes zakarbonované pístní kroužky, se dostává částečně i do spalovací komory, do sání a putuje systémem kolikrát až do výfuku. Čím více pak kroužky, turbo, či gufera, propouští olej, tím se situace ještě více komplikuje a systém se až kriticky zanáší.

Pokud se motor do tohoto kolotoče dostane, tak se velice rychle vše zanáší, připaluje, snižuje se průtok vzduchu, snižuje se zdvih, komprese, zanáší se EGR, DPF, atd. Za vinu pak stále a opět nese odpovědnost především olej. Tudíž to nejzásadnější v celém procesu pochopení, je kvalita motorového oleje. Absolutní fáma, kterou slýcháváme na každém rohu, je, že je nepodstatný výrobce oleje a důležitá je pouze norma. Je to největší nesmysl, který ale pramení z logické úvahy dob minulých, kdy se na kvalitu základového oleje až tak nedbalo a bylo zásadní pouze to, aby olej plnil normu. Nikdo se nenamáhal normu vylepšovat a drtivá většina základových olejů byla tak stejná a byla rozdílná jen jejich aditivace. Proto i tyto, dnes již fámy, vznikly, jelikož to v té době byla v podstatě pravda.

Co za tím stojí:

Svět jde ale kupředu a díky společnosti Petro Canada, která z vlastní rafinére rafinuje svůj základový olej tak dlouho, než z něj naprosto odloučí veškeré nežádoucí látky, se z výše uvedeného právě stal nesmysl. Proč?

Za vším v důsledku stojí norma C3 + low saps, která se nejen u vozů koncernu, ale i u mnoha dalších značek, týká skoro všech dnešních motorů, kdy se dnes trh soustředí právě na Common Railové a přímovstřikové motory. Tato norma určuje maximální množství Síry, Fosforu a Sulfátového popelu. Pokud se výrobce vejde do maximálního množství těchto látek, získá uvolnění pro normu C3. Základní problém je tedy ten, že sice normu C3 oleje splňují, ale stále zmíněné látky v povolených mezích obsahují - jenže ty to látky právě stojí za vznikem všeho, co řešíme.

Oproti tomu řada C3-X od Petro Canady, neobsahuje jediná na světě tyto látky vůbec, což znázorňuje právě i to X - 0 Fosfor 0 Sulfát 0 Síra. To je zásadní gró tohoto oleje a tudíž, při včasných výměnách a doplnění jeho aditivace BG 112, se při použití tohoto oleje úsady nevytváří a ještě naopak dokáže svým působením v motoru, motor a sání, včetně spalovací komory, postupně čistit. Tuto rafinaci používá a má patentovanou pouze Petro Canada, tudíž není na světě jiný olej, který se tímto může pyšnit, a proto i naše BG Centrum výhradně používá pouze tento olej.

Pokud by tedy například nový tuzemský Superb dostával od prvního kilometru olej Petro Canada C3 X + BG 112 a olej se pravidelně měnil + auto jezdilo na kvalitní palivo + aditiva, tak by v podstatě žádnou dekarbonizaci nepotřeboval. Pochopitelně záleží i na režimu vozu, startech, vytáčení, atd., ale motoru by pro nějaký pocit stačilo vždy jen BG 109 a občas BG 245 na vyčištění palivové soustavy. V Praze v rámci testů rozebrali a vyčistili auto s nájezdem 120tkm, provedli kompletní dekarbonizaci, auto dostalo k užívání pouze olej Petro Canada C3X a aditiva BG a po 80tkm, kdy se pravidelně měnil olej a používalo BG 109, tak se opět motor rozebral a víte co tam našli? Nic.................

To tedy do úvodu pro pochopení o čem to je a kam se s dekarbonizací Vašeho vozu chce dostat každý.

Co je tedy potřeba udělat, aby tam majitel vozu nenašel také nic? 

Vše je pochopitelně o celkovém stavu agregátu a míře zanesení, jak s ním bylo zacházeno, jak dlouho jezdilo auto na smrtící LongLife interval, stáří, nájezd, jízdní režimy, délky a typy tras, atd. Celkový stav by pak bylo nejsnazší zjistit rozebráním sání, vytažením vstřiků, sundáním vany, víka ventilů, případně i hlavy válců.

Pochopitelně touto cesto se vydává opravdu jen hrstka uživatelů, a pokud auto normálně funguje, zaměřujeme se na diagnostiku, spotřebu oleje, paliva, komprese válců, kamerovou kontrolou dna vany, stavu prostoru kolem vaček a samotného sání. Dle stavu a nánosů, se pak dá určit jak velkou očistu agregát a věci s ním spojené, potřebuje.

Každopádně drtivá většina uživatelů přistupuje k problému špatně. Mají zato, že vše se točí kolem motoru samotného a oleje v něm. To je velice špatný úhel pohledu, prtž samotná očista motoru nevytvoří výsledek, který je nutný k tomu, aby agregát získal zpět svůj zdvih, komprese, správný přísun vzduchu a výkon samotný. K tomu je třeba vyčistit sání, vstřiky - společně s palivovou soustavou a motor jako takový. Je to stejné, jako by člověk na špinavém autě umyl jen okna, nebo okna a kola, nebo jen kastli, nebo to jen umyl a nenavoskoval, případně nepřidal keramickou ochranu. Pro pochopení je to pak stejné i s tímto, kde kola jsou vstřiky, okna sání a kastle je motor, vosk je pak BG 112 a keramika Metabond Spirit.

Je tedy nutno, pokud zákazník touží po celkovém správném chodu celého agregátu, podstoupit dekarbonizaci sánídekarbonizaci vstřikovačů a dekarbonizaci olejového prostoru, kdy tato trilogie zajistí obnovení výkonu a spotřeby vozu do bodu, kdy opustil brány své výroby.

A co následuje po provedení dekarbonizace?

K tomu přichází i častá otázka "Za jak dlouho to musím udělat znovu?" Na to je pak velice snadná odpověď: Pokud budete používat výhradně olej Petro Canada C3-X a dodržovat správné tankovací návyky + aditivaci paliv, tak už nikdy a naopak se bude agregát stále dočišťovat a udržovat v bezkarbonové kondici. Jediné co doporučujeme, tak preventivně při každé výměně oleje použít set pro naftové motory, který zajistí vše v čistém stavu bez úsad a karbonu.