Dekarbonizace zapalovacích svíček

Dekarbonizace zapalovacích svíček

Zapalovací svíčka je nezbytná část zážehového motoru. Zapaluje stlačenou směs paliva se vzduchem ve válci a tím iniciuje detonaci, po níž následuje expanze plynů, jež uvádí píst v pohyb. Svíčka je vlastně jiskřiště pro zapalovací proud, které tvoří střední a vnější elektroda upravená tak, aby mohla být vložena do pracovního prostoru zážehového motoru.

Střední elektrodu obklopuje izolátor, jehož spodní část je zalisována do ocelového pláště svíčky, který je opatřen závitem pro zašroubování svíčky do hlavy válce a ve své spodní části je vytvarován do vnější elektrody. Vzdálenost mezi elektrodami se nazývá elektrodová vzdálenost (lidově „odtrh“) zapalovací svíčky. Její velikost je v kódovém značení svíčky. Pro každý zážehový spalovací motor vozidla je individuální a správné nastavení je nezbytné pro funkci motoru.

V roce 1860 poprvé použil zapalovací svíčku u zážehového spalovacího motoru Joseph Étienne Lenoir. První patenty na zapalovací svíčky podali Nikola Tesla (1898), Frederick Richard Simms (1898) a Robert Bosch (1898), jako vynálezce je uváděn i Karl Benz. Masové využití svíčky ovšem umožnil až vynález zapalování pomocí magneta, jehož byla svíčka součástí a který vymyslel Boschův inženýr Gottlob Honold v roce 1902.

V České republice začala výroba zapalovacích svíček v roce 1935 v Táboře. Obchodní značky zapalovacích svíček byly Brita, Cíl, Pal.

Jak svíčky vyčistit od nechtěných nánosů

Zapalovací svíčky jsou přímou součástí spalovací komory a proto mohou trpět na usazování karbonových úsad, stejně jako například vstřikovače paliva či sedla ventilů.

Očištění svíček lze provést mechanicky, to znamená svíčky vytáhnout z motoru a pomocí jemného brusného papíru očistit od úsad oba elektrické póly na svíčce. Tento postup ale nedoporučujeme, protože obroušené plochy pak mnohem rychleji podléhají zkáze a od tohoto způsobu očisty se v velké míře u moderních motorů ustoupilo. 

Chemická očista, a to bez nutnosti demontáže, je mnohem účinnější, šetrnější a efektivnější. Provádí se pak stejným způsobem, jako u vstřikovačů, lambda sond a katalyzátorů, a to pomocí speciální, volně prodejné chemie BG. U Naftových motorů se pak jedná o BG PD15 ve spojitosti s BG 245, u benzínových motorů se  jedná o BG 208 nebo BG 213. Tyto chemie Vám efektivně vyčistí nejen zmíněné zapalovací svíčky, ale i vstřikovače, lambda sondy a katalyzátory + celou palivovou soustavu, a to včetně palivového čerpadla.

Myslete na to, že je nutné, dle předpisu výrobce vozu, provádět periodickou výměnu zapalovacích svíček. Zanesené zapalovací svíčky způsobují nedokonalé prohoření paliva, což s sebou nese další tvorbu sazí do celého systému motoru, a to včetně výfukových cest - spalovací komora, sání, lambda sondy, katalyzátory, DPF filtry. Je pochopitelně zásadní i volit správné zapalovací svíčky, které jsou příslušné přímo k Vašemu motoru a levné náhražky Vás budou stát, za ušetřené peníze, špatný chod motoru, nižší výkon, zvýšenou spotřebu a zvýšenou míru úsad, protože palivo ve spalovací komoře nebude hořet tak, jak má. Proto je vždy lepší si za správné a kvalitní svíčky připlatit, odměnou Vám bude pak jejich správné fungování.

Interval výměny zapalovacích svíček

Tento interval je rozlišný dle typu motoru i svíček, proto na to neexistuje jednotný časový úsek, nejčastěji se ale jedná o cca 40 - 60tis km, kdy je vždy zásadní tento interval dodržovat. Jde o to, že pokud se svíčky nemění včas, tak pokud pomineme nesprávné spalování, starty, výkon a spotřebu, tak špatné svíčky u velké části dnešních motorů mohou zničit jejich zapalovací moduly a tam už ej cena výrazně dražší. Originální, což se u těchto komponent pro správné fungování, stejně jako u lambda sond, či vah vzduchu, důrazně doporučuje, jsou ceny modulů kolem 1300 Kč. Při samotné výměně svíček je pak nutno doplnit do zmíněných modulů speciální pastu, která zabraňuje nejen přísunu vlhkosti, ale i jejich "vypálení", které postihlo už nejednoho majitele vozu, proto na to v servisech klaďte důraz. Jde o to, že jejich stav často neodhalí diagnostika a majitel vozu mění a mění další věci, protože motor neběží jak má, přitom jsou na vině právě tyto moduly, případně jejich náhrada, místo originálu - nejvíce trpí na toto přímovstřikové motory TSi, FSi a TFSi.

Jak zamezit následnému zanášení svíček, lambda sond, katalyzátorů, včetně vstřikovačů a DPF?

Doporučujeme nadále zmíněné chemie v rámci intervalu cca 8-10 tis km aplikovat pro udržení absolutní čistoty zmíněných segmentů celého systému spalování a naučit se tankovat správná paliva a používat špičková aditiva, která se postarají o to, že Vaše svíčky, vstřikovače, lambda sondy, katalyzátory, DPF, ale i celá palivová soustava včetně čerpadla, nebudou nadále pod atakem úsad ze špatných paliv a nebudou se tak zanášet. 

Aditiva pro naftové motory:

zimní: BG PD14BG 238

letní: BG 225

celoroční: BG PD14BG 238

dekarbonizační chemie: BG PD15BG 245

Aditiva pro benzínové motory:

celoroční: BG 202BG 213

dekarbonizační chemie: BG 208BG 213

 

Pokud si chcete přečíst o obecné problematice karbonu, poté klikněte zde.

 

V případě dotazů a vysvětlení ohledně této problematiky nás neváhejte kontaktovat